ANPCR
Afacerea cu ciuperci
Prima pagina

Afacerea cu ciuperci


Afacerea cu ciuperci

1. Legendă

Castigurile din cultivarea ciupercilor sunt direct proportionale cu dimensiunea afacerii. Trebuie avut in vedere ca cei care intentioneaza sa creeze un business de anvergura vor avea de facut o investitie semnificativa cu implicatii si griji pe masura. Incepand de la asigurarea materiilor prime si pana la desfacere sunt pasi care trebuie urmati cu mare grija si facuti in deplina concordanta cu cunostintele de tehnologie a cultivarii ciupercilor si cu cele de marketing al produsului sau management genral al afacerii.
Nici un castig nu e usor cand e vorba de munca ! Gasirea compostului celui mai bun, transportul la preturi minime, tehnologie de varf cu randament maxim de productivitate, cules, refrigerare, vanzare. Cativa pasi care trebuie facuti cu grija si competenta.

2. Tradiția

Daca acum cativa ani Franta era liderul european de necontestat in cultura ciupercilor, lucrurile s-au mai schimbat intre timp. Olanda a reusit sa se impuna prin crearea unor tehnologii performante si sa ridice stacheta la un nivel greu de atins, cu cantitati anuale de peste 200.000 de tone. Dar, odata cu intrarea Poloniei in Uniunea Europeana multi producatori au preferat sa-si transfere aici tehnologiile si noile investitii deoarece cu o mana de lucru mult mai ieftina si cu subventii directionate eficient au putut crea o ramura de varf a agriculturii din tara lor.
Polonia este astazi primul producator de ciuperci cultivate al Europei si a reusit pe parcurs sa scoata din cursa competitori cu traditie precum Anglia, Irlanda, etc.
Daca acum productia Poloniei se apropie de 300.000 de tone, Romania se situeaza mult in urma si abia daca atinge 20.000 t / an. Si la noi cursul a fost ascendent dar din cauza lipsei de capital nu reusim sa atragem tehnologie performanta si un nivel ridicat de productie.
Lipsa coeziunii dintre cultivatori, esecul in crearea grupurilor si organizatiilor de producatori ii priveaza pe romani de ajutoare financiare importante si le ingreuneaza drumul inainte.

3. Tendințe

Tendintele pe plan european si mondial sunt de crestere. Tarile dezvoltate au un consum anual de 4 kg. de ciuperci pe cap de locuitor in timp ce un roman consuma numai un singur kilogram.
Speram ca in timp consumurile se vor armoniza, in primul rand datorita faptului ca, odata cu cresterea productivitatii, preturile au stat pe loc sau chiar au scazut. Si asta in conditiile cresterii permanente a tuturor imputurilor din sector.

4. Oportunități

In momentul de fata exista oportunitati pe segmentul cultivarii ciupercii Pleurotus Ostreatus si poate al introducerii altor specii de cultura, asa numitele ciuperci exotice.
Depinde de fiecare cultivator sa gaseasca nise de productie si vanzare care sa starneasca interesul si sa aduca succes. Exista in continuare finantare de la Uniunea Europeana si cu un plan de lucru performant se poate face productie de calitate.

5. Etape

Afacerea cu ciuperci trebuie intotdeauna sa porneasca de la descoperirea solutiilor de vanzare. Chiar daca incepem sa construim virtual o casa de la acoperis, acesta este singurul mod de a ne asigura ca putem sa producem o marfa dealfel foarte perisabila intr-o piata din ce in ce mai concurentiala.
Urmeaza finalizarea investitiei prin alegerea unui constructor adecvat care ne poate asigura competenta si eficienta lucrarii.
Asigurarea compostului si calendarul perfect al introducerii si formarii ciclurilor de productie reprezinta o noua provocare. Doar un tehnolog cu experienta va poate spune cum se deruleaza perioadele de fructificare in asa fel incat productia sa se desfasoare liniar, fara suprapuneri de cantitati nedorite sau sub limita necesarului.
Iar in cele din urma vanzarea la preturi care sa acopere costurile de productie si sa aduca companiei beneficiul pentru care ati pornit la drum.

6. Profilul robot

Producatorul de ciuperci trebuie in primul rand sa fie el insusi un tehnolog perfect. Astfel va intelege cerintele noii afaceri si va investi cu cap urmand apoi sa controleze eficient derularea ei.
El trebuie sa cunoasca toate operatiunile care se desfasoara in ciupercarie pentru a se asigura ca angajeaza personal calificat, capabil sa execute cu precizie toate operatiile. Tehologia este sensibila iar bresele de intretinere sau greselile de tehnologie pot afecta grav parcursul.
Un management general corect, cunoasterea problemelor de productie, resurse umane, finante, marketing, logistica, etc. sunt absolut necesare. Altfel, afacerea poate scapa de sub control si nivelul falimentului in acest sector este de luat in seama.
Se pune accent pe pregatirea de specialitate, vizite pentru cunoasterea si aprofundarea secretelor de productie specifice. Porniti la lucru numai cand sunteti siguri ca ati devenit stapani pe cunostinte si ati inteles pe deplin logica desfasurarii intregii afaceri, ca un lant cu verigi multiple care are fiecare propria importanta.
 


Prima pagina